April 22, 2011

TIPS UNTUK KURUS =)



wahh. tajuk tak boleh blah. tips untuk kurus ? 
yeah. yup aku dengan semangatnya nak kurus.
HAHA. dah habis matrik nieh, 5 bulan aku cuti
so, ape lagi. guna jela masa nieh untuk kurus. HAHA 
PEACE :)

FOLLOW THIS RULES ! I.ALLAH =)


1. JANGAN MINUM AIS

Minum ais nie memang hobi aku. Harus diubahin ni! Dikhuatiri akan mengganggu kelancaran proses penghadaman.

2. JANGAN MANDI

Mandi akan melancarkan proses pengaliran darah di kaki, tangan dan bahagian badan lain tapi BUKAN di perut! so, proses penghadaman dalam perut akan jadi lemah. Then, perut akan jadi tut tut tut.



3. JANGAN TIDUR

Alamak. ni hobi aku nieh.tambah-tambah cuti 5 bulan. HAHA. Perlakuan ni akan menjejaskan proses penghadaman sekali gus meningkatkan risiko sakit gastrik berlaku.

4. JANGAN MEROKOK

Kajian mendapati bahawa menghisap sebatang rokok selepas waktu makan akan memberikan kesan yang sama dengan menghisap sepuluh batang rokok pada waktu lain. Secara tidak langsung, akan meningkatkan risiko menghidap penyakit BARAH!

5. JANGAN TERLALU BANYAK BERJALAN

Terlalu banyak berjalan selepas makan akan menyebabkan proses penghadaman terganggu dan seteruusnya menyukarkan proses penyerapan nutrisi makanan. Ok, boleh berjalan tapi jangan terlalu banyak ya. 



i.allah :)

2 comments:

syatul said...

abah saya polis tow!

nurfatiha blacky said...

haha.nie mesti brigat nok right click nieh.haha