November 26, 2010

lagu yang si dia suka =)



Oh Kekanda
Jangan iri hati, Dinda naik pangkat lagi
Oh Adinda
Kanda mana dengki, malah Kanda support bini

Jadi Dinda mahu mengambil masa
Tapi Kanda mahu segera
Dinda ingin berjaya dalam kerjaya
Tapi Kanda mahu cahaya mata

Dinda belum bersedia
Kanda dah beria ria
Jadi yang mana satu
Tak perlu bertengkar
Tak perlu bermasam muka

Oh Adinda, tolong jangan lekas curiga, lekas cemburu buta
Oh Kekanda, Dinda perlu berhati-hati, tak rela dikongsi

Kanda kerja overtime, terlebih masa
Itu yang Dinda harus berwaspada
Ini semua demi masa depan keluarga
Dengan Dinda atau sebaliknya

Kanda kerja malam
Dinda kerja siang
Jadi bila nak bertemu
Tak perlu bertengkar
Tak perlu bermasam muka

Oh adiwira, dewataku, mari ikut cara Dinda
Oh Tun Teja, intan permata, mari ikut cara Kanda
Oh bagaimana? Bagaimana kita nak selesaikannya?
Apa keputusannya?

Oh Kekanda mari nyawa, kita cuba komunikasi
Oh Adinda mari sayang, kita cuba toleransi

Walau kita janji sehidup semati, kita berlainan
Kanda polar kutub utara
Dinda kutub selatan
Komunikasi, sikap toleransi, itu yang kita perlu
Tak perlu bertengkar
Tak perlu bermasam muka

Walau kita sering dengan cara masing-masing
Kanda yang Perdana
Dinda yang Utama
Kanda segalanya
Dindalah nyawa
Kita tetap bahagia bila bersama sama
Bahagia bersama
Bersama selamanya
Bahagia selama-lamanya


 

PADAH NESCAFE 3 IN 1 DAN SEUMPAMANYA

Zaman skarang ni, banyak penyakit datang dari pemakanan..
Beberapa hari lepas saya dikunjungi oleh seorang pelajar lelaki tahun akhir. Sudah beberapa bulan pelajar ini tidak bertemu dengan saya. Pelajar ini mengemukakan beberapa masalah kumpulannya untuk diselesaikan oleh saya sebagai seorang penasihat akademiknya. Alhamdulillah masalah dapat diselesaikan.
Selepas hajat terlaksana, pelajar ini yang saya namakan sebagai Ahmad menukar topik kepada topik kesihatan dirinya. Beliau mengadukan masalah dirinya. Beliau dapat merasakan kemerosotan tahap kesihatan dirinya. Berikut adalah antara tanda-tanda yang dapat dikenalpasti

Kerap berdebar tidak menentu masa. Kadang-kadang waktu membaca tiba-tiba jantung / dada berdebar dengan laju.

 
1. Bila jantung berdebar ini berlaku, ia akan diikuti dengan dahi berpeluh 


2. Beliau juga kerap merasakan kesakitan pada dadanya.  

3. Sering mencungap dan kadang-kadang kala sewaktu sembahyang pun mencungap.

4. Semakin tidak tahan atau alah dengan panas terik matahari dan jikalau kena panas, badannya akan banyak berpeluh dan tidak selesa. 

5. Jikalau tahun lepas, kekerapan simptom-simptom di atas agak jarang namun kebelakangan ini, kekerapan kejadian semakin kerap sehingga satu kali serangan dalam setiap 2/3 hari.  

6. Tapak tangannya.semakin basah.
Berdasarkan simptom yang saya perolehi saya terus menyoal tabiat permakanannya. Selepas mendapat data yang dikehendaki saya pun memberikan penjelasan 'Ahmad, engkau ni walau pun usia masih muda, jantung engkau sudah bermasalah. Punca masalah engkau ini


adalah kerana engkau kerap meminum Nescafe 3 in one. Nescafe adalah tidak baik dan merosak buah pinggang manakala krimer yang terdapat di dalam campuran ini sangat merosak jantung. Krimer ini bukan diperbuat dari susu tetapi adalah dibuat dari kelapa sawit (non dairy creamer)'
Selanjutnya saya menasihati Ahmad untuk melakukan perkara berikut untuk merawat jantungnya:
1. Elakkan dari meminum Nescafe yang merosak buah pinggang dan elakkan sama sekali apa jua jenis krimer yang dibuat dari selain susu (non dairy creamer) 

 
2. Elakkan dari mengambil coffee mate kerana ia adalah non dairy creamer

3. Elakkan makan ais krim kerana mengandungi krimmer yang tinggi  

4. Elakkan susu pekat manis yang mengandungi krimer dari selain susu.

5. Elakkan memakan sebarang makanan yang mengandungi margarine  

6. Elakkan memakan burger, naget, kentang goreng, potato chip dan segala yang sewaktu dengannya  

7. Elakkan mandi selepas makan  

8. Amalkan amalan: Ambil segenggam kacang hijau, rendam dalam air kira-kira 10 minit,selepas itu rebus asal masak dan bukan rebus sehingga pecah tanpa membubuh garam. Selepas itu buang air rebusan dan makanlah kacang hijau ini dan amalkan amalan ini setiap hari.  

9. Boleh beli jintan hitam dan makan setiap hari atau pun belilah yang sudah siap diproses atas nama habbatussauda  

10. Amalkan makan sayuran pahit seperti kailan, peria, pegaga, daun ubi, pucuk betik, ulam-ulam dsbnya.  

11. Kurangkan makan nasi lemak terutama sekali nasi lemak di kedai kerana mereka mencampurkan minyak masak kepada nasi lemak agar nasi lemak kelihatan cantik berderai dan tidak melekat



Kepada yang mulai menghadapi masalah dengan jantungnya atau yang sudah lama bermasalah jantung, bolehlah mengamalkan amalan di atas.

November 25, 2010

Oh! Tudung 2 in 1

Cuba terbayang jika penutup kepala ini dipakai oleh wanita di Malaysia, tentunya mereka kelihatan lebih produktif. Selain berjaya menutup rambut dengan jayanya, mungkin juga akan nampak agak pemalas kerana nampak sangat kaki tidur. Hahaha!

 
 
 
OHTIDAK: ZAMAN SEKARANG NI SEMUA BENDA MAKIN MUDAH. NAK TAKNAK TANPA KITA SEDAR, SEMUA ORANG DAH MENJADI SEMAKIN MALAS KAN?

November 24, 2010

Serumah bersama 24 kambing





      Walaupun tinggal sebumbung dengan 24 kambing milik mereka di Pekan Rawang di sini, sejak 10 tahun lalu, Wahid Husin, 58, dan isteri, Ijah Jaafar, 40, tidak menganggap bau serta kesesakan di dalam rumah kerana kehadiran ternakan berkenaan mengganggu mereka sebaliknya menambahkan lagi keceriaan.
Mereka yang mendakwa sudah biasa hidup sebumbung dengan haiwan terbabit malah tidak sanggup membiarkan ternakan itu tinggal di luar.
“Ada rakan serta jiran mengesyorkan kami melepaskan kambing itu ke luar rumah tetapi kami bimbang hilang dicuri atau mengganggu ketenteraman penduduk,” katanya, semalam.

Wahid yang mendakwa tidak cukup modal membina kandang kambing berkata, sudah lama dia merancang membina kandang berkenaan tetapi hasrat sering terbantut kerana ada lagi perkara penting perlu dilakukan dengan wang yang ada. 


Bagaimanapun, Wahid tetap berharap impiannya untuk mempunyai kandang kambing terlaksana.

Menurut Wahid, pada mulanya dia hanya membela dua kambing sebagai haiwan peliharaan tetapi lama-kelamaan membiak hingga mencecah 24 ekor.

“Semua ini bermula selepas saya mengambil keputusan berhenti kerja di sebuah kilang perabot berhampiran dan membela kambing bagi mengisi masa lapang.

“Tidak pula saya jangka kambing dulunya hanya dua ekor kini membiak sebanyak sekarang menyebabkan rumah kami sesak,” katanya.

Pasangan yang masih tiada cahaya mata itu amat menyayangi kambing berkenaan sehingga tidak sanggup menjualnya kepada orang ramai.

Chord Muse Time Is Running Out [Tab]



Verse fill:
e||--12~-------------------|--11~-------------------|-----------7~---12~---|--13~-------10~---------|
B||------------13~---------|------------13~---10~---|--9~------------------|------------------12~---|
G||------------------14~---|------------------------|----------------------|------------------------|
D||------------------------|------------------------|----------------------|------------------------|
A||------------------------|------------------------|----------------------|------------------------|
E||------------------------|------------------------|----------------------|------------------------|


Pre-chorus:
e||--------------------------|--------------------------|--------------------------|--------------------------|
B||--0--0--0--1--1--1--1--1--|--0--0--3--3--1--1--0--0--|--0--0--0--1--1--1--1--1--|--0--0--3--3--1--1--0--0--|
G||--2--2--2--2--2--2--2--2--|--0--0--0--0--0--0--0--0--|--2--2--2--2--2--2--2--2--|--0--0--0--0--0--0--0--0--|
D||--3--3--3--3--3--3--3--3--|--0--0--0--0--0--0--0--0--|--2--2--2--2--2--2--2--2--|--0--0--0--0--0--0--0--0--|
A||--------------------------|--------------------------|--------------------------|--------------------------|
E||--------------------------|--------------------------|--------------------------|--------------------------|

e||--------------------------|--------------------------|--------------------------|----------------------------------|
B||--0--0--0--1--1--1--1--1--|--0--0--3--3--1--1--0--0--|--0--0--0--1--1--1--1--1--|----------------------------------|
G||--2--2--2--2--2--2--2--2--|--0--0--0--0--0--0--0--0--|--2--2--2--2--2--2--2--2--|------------12--12--10--10--9--9--|
D||--3--3--3--3--3--3--3--3--|--0--0--0--0--0--0--0--0--|--2--2--2--2--2--2--2--2--|--10-10-10------------------------|
A||--------------------------|--------------------------|--------------------------|--10-10-10--10--10--8---8---7--7--|
E||--------------------------|--------------------------|--------------------------|--8--8--8-------------------------|


Chorus:
e||--------------------------|--------------------------|--------------------------|--------------------------------|
B||--------------------------|--------------------------|--------------------------|--------------------------------|
G||--2--2--2--2--2--2--2--2--|--4--4--4--4--4--4--4--4--|--5--5--5--5--5--5--5--5--|----------12--12--10--10--9--9--|
D||--3--3--3--3--3--3--3--3--|--5--5--5--5--5--5--5--5--|--7--7--7--7--7--7--7--7--|--10--10------------------------|
A||--3--3--3--3--3--3--3--3--|--5--5--5--5--5--5--5--5--|--7--7--7--7--7--7--7--7--|--10--10--10--10--8---8---7--7--|
E||--1--1--1--1--1--1--1--1--|--3--3--3--3--3--3--3--3--|--5--5--5--5--5--5--5--5--|--8---8-------------------------|

e||--------------------------|--------------------------|--------------------------|--------------------------|
B||--------------------------|--------------------------|--------------------------|--------------------------|
G||--2--2--2--2--2--2--2--2--|--4--4--4--4--4--4--4--4--|--5--5--5--5--5--5--5--5--|--------------------------|
D||--3--3--3--3--3--3--3--3--|--5--5--5--5--5--5--5--5--|--7--7--7--7--7--7--7--7--|--------------------------|
A||--3--3--3--3--3--3--3--3--|--5--5--5--5--5--5--5--5--|--7--7--7--7--7--7--7--7--|--------3-----------5-----|
E||--1--1--1--1--1--1--1--1--|--3--3--3--3--3--3--3--3--|--5--5--5--5--5--5--5--5--|--1--1-----1--3--3-----3--|


Bridge 1:
e||--------------------------------------------------------------------------------------------------|
B||--17-17-17-17-17-17-17-17-17-17-17-17-17-17-17-17/13-13-13-13-13-13-13-13/10-10-10-10-10-10-10-10/|
G||--------------------------------------------------------------------------------------------------|
D||--14-14-14-14-14-14-14-14-14-14-14-14-14-14-14-14/10-10-10-10-10-10-10-10/7--7--7--7--7--7--7--7/-|
A||--------------------------------------------------------------------------------------------------|
E||--------------------------------------------------------------------------------------------------|
                                                                                                   
e||--------------------------------------------------------------------------------------------------|
B||--16-16-16-16-16-16-16-16-16-16-16-16-16-16-16-16/13-13-13-13-13-13-13-13/10-10-10-10-10-10-10-10/|
G||--------------------------------------------------------------------------------------------------|
D||--13-13-13-13-13-13-13-13-13-13-13-13-13-13-13-13/10-10-10-10-10-10-10-10/7--7--7--7--7--7--7--7/-|
A||--------------------------------------------------------------------------------------------------|
E||--------------------------------------------------------------------------------------------------|
                                                                                   
e||----------------------------------------------------------------------------------|
B||--9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9/12-12-12-12-12-12-12-12/17-17-17-17-17-17-17-17/|
G||----------------------------------------------------------------------------------|
D||--6-6-6-6-6-6-6-6-6-6-6-6-6-6-6-6/9--9--9--9--9--9--9--9/-14-14-14-14-14-14-14-14/|
A||----------------------------------------------------------------------------------|
E||----------------------------------------------------------------------------------|
                                                                                                   
e||--------------------------------------------------------------------------------------------------|
B||--18-18-18-18-18-18-18-18-18-18-18-18-18-18-18-18/15-15-15-15-15-15-15-15/12-12-12-12-12-12-12-12/|
G||--------------------------------------------------------------------------------------------------|
D||--15-15-15-15-15-15-15-15-15-15-15-15-15-15-15-15/12-12-12-12-12-12-12-12/9--9--9--9--9--9--9--9/-|
A||--------------------------------------------------------------------------------------------------|
E||--------------------------------------------------------------------------------------------------|


Verse:
e||----------------------|----------------------|-----------------------|--------------------------|
B||----------------------|----------------------|-----------------------|--------------------------|
G||----------------------|----------------------|-----------------------|--------------------------|
D||----------------------|----------------------|-----------------------|--------------------------|
A||----------------------|----------------------|-----------------------|--------3-----------5-----|
E||--5--5--8--5----------|--7--7--5--7----------|--0--0--12--0----------|--1--1-----1--3--3-----3--|


Bridge 2:
e||--1----1--x-x-x-x-1--1--x-x-|----------x-x-x-x-------x-x-|
B||--3----3--x-x-x-x-3--3--x-x-|--1----1--x-x-x-x-1--1--x-x-|
G||--2----2--x-x-x-x-2--2--x-x-|--2----2--x-x-x-x-2--2--x-x-|
D||----------x-x-x-x-------x-x-|--2----2--x-x-x-x-2--2--x-x-|
A||----------------------------|----------------------------|
E||----------------------------|----------------------------|X3
                                                                                                           
e||-------0---0-------0-----|-------0---0-------0-----|
B||-------0---0-------0-----|-------0---0-------0-----|
G||-------1---1-------1-----|-------1---1-------1-----|
D||-------2---2-------2-----|-------2---2-------2-----|
A||--2----------2--2-----2--|--2----------2--2-----2--|
E||--0----------0--0-----0--|--0----------0--0-----0--|


Interlude (piano):
e||--12----------12----------12------|------11----------11----------11--|
B||----------13----------13----------|--13----------13----------13------|
G||------14----------14----------14--|----------14----------14----------|
D||----------------------------------|----------------------------------|
A||----------------------------------|----------------------------------|
E||----------------------------------|----------------------------------|
                                                                                                     
e||----------10----------10----------|--8----------8--10--------------|
B||------12----------12----------12--|-----10-------------12------12--|
G||--13----------13----------13------|---------10-------------12------|
D||----------------------------------|--------------------------------|
A||----------------------------------|--------------------------------|
E||----------------------------------|--------------------------------|


Outro
e||------------------------------------------------------------------|
B||--5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-|
G||--9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-9-|
D||------------------------------------------------------------------|
A||------------------------------------------------------------------|
E||------------------------------------------------------------------|
                                                                   
e||------------------------------------------------------------------|
B||--5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-|
G||--8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-8-|
D||------------------------------------------------------------------|
A||------------------------------------------------------------------|
E||------------------------------------------------------------------|
                                                                  
e||------------------------------------------------------------------|
B||--5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-|
G||--7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-7-|
D||------------------------------------------------------------------|
A||------------------------------------------------------------------|
E||------------------------------------------------------------------|
                                            
e||------------------------------------------||
B||--5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5/--------||
G||--5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5-5/--------||
D||------------------------------------------||
A||------------------------------------------||
E||------------------------------------------||

_saya punya semangat baru_

study =)


come baby
sem 2.oyeahh.
struggle my dear.
no time to play2.
tengs to k.a give time and understand me
just five months syg.

sem 2
ouh no.
semakin sushaaahhhhhh.
math-bnyak formula kena hafal
bio-sama belajar mse f5.
tiba-tiba tringt mummy.
she's the best teacher among the best
syg teramat-amat.

chem-omg
sir burn smbung blaja lah pulak
sir rahmad take turn.
ayoyoo..x boleh adapt ag.
tp okey je!!
chem agak sushhaaaaahhhh maaa.

sem 2.
x lama powm mase.
berapa bulan je.
bulan 1 dah midsem
final bulan 4.
24.4.2011.
dah bolehh blahh kmk..
yahoooooo!!!

before u left kmk.make sure u get the best results ye syg. =) hee!
chaiyok2!.


semangat saya sudah kembali.

_parachute_

I don’t tell anyone about the way you hold my hand
I don’t tell anyone about the things that we have planned
I won’t tell anybody
Won’t tell anybody

They want to push me down
They want to see you fall
Won’t tell anybody how you turn my world around
I won’t tell anyone how your voice is my favourite sound
Won’t tell anybody
Won’t tell anybody
They want to see us fall
They want to see us fall

I don’t need a parachute
Baby, if I’ve got you
Baby, if I’ve got you
I don’t need a parachute
You’re gonna catch me
You’re gonna catch if I fall
Down, down, down
I don’t need a parachute
Baby, if I’ve got you
Baby, if I’ve got you

I don’t need a parachute
You’re gonna catch me
You’re gonna catch if I fall
Down, down, down

Don’t believe the things you tell yourself so late night and
You are your own worst enemy
You’ll never win the fight
Just hold onto me
I’ll hold onto you
It’s you and me up against the world
It’s you and me

I don’t need a parachute
Baby, if I’ve got you
Baby, if I’ve got you
I don’t need a parachute
You’re gonna catch me
You’re gonna catch if I fall
Down, down, down
I don’t need a parachute
Baby, if I’ve got you
Baby, if I’ve got you

I don’t need a parachute
You’re gonna catch me
You’re gonna catch if I fall
Down, down, down

I won’t fall out of love
I won’t fall out of,
I won’t fall out of love
I won’t fall out of,
I won’t fall out of love
I won’t fall out of,
I won’t fall out of love
I’ll fall into you

I won’t fall out of love
I won’t fall out of,
I won’t fall out of love
I won’t fall out of,
I won’t fall out of love
I won’t fall out of,
I won’t fall out of love
I’ll fall into you

I don’t need a parachute
Baby, if I’ve got you
Baby, if I’ve got you
I don’t need a parachute
You’re gonna catch me
You’re gonna catch if I fall
Down, down, down

I don’t need a parachute
Baby, if I’ve got you
Baby, if I’ve got you
I don’t need a parachute
You’re gonna catch me
You’re gonna catch if I fall
Down, down, down


Listen to Songs: http://videokeman.com/cheryl-cole/parachute-cheryl-cole/#ixzz16BoRTmBF

"SMS SERAM NI DARI 'AGEN SYAITAN...'









 Satu lagi pembacaan saya yang membuatkan saya tersentak. SMS ini memang sengaja ditulis dengan penulisan seorang lelaki. Ceritanya memperlihatkan bagaimana seorang muslimat di'rosak' dengan mudah hanya dengan kata-kata manis! Wahai sahabat-sahabatku... Moga Allah peliharamu daripada semua ini....

*****************************************************************
1. salam. Blh sy kenal awk? Sy tertarik dgn prwatakan sopan awk. Dah lama sy prhatikn awk. Awk dak baik n sy trtarik la dgn tudung labuh awk. Sy harap kite bleh brkenalan.. ukhuwah fillah org kate..sy x terer sgt arab ni…


2. Trima kasih krn mnerima sy. Sy akan try sedaya upaya sy mnjaga awk dan mgikut syariat. Sy tau sy bukan baik sgt, tp demi Allah, sy cuba buat yg trbaik utk awk…

3. Ingat tau, jaga aurat leklok..jgn bagi org lain nmpk..kuar ngan kwn2 tau.. jgn sorg2..blk contact sy ek..sy doakan awk selalu..

4. awak,nape x contact sy. Sy risau awk kuar lama2..ye..mmg sy xde hak pun..sy tau sy percaye awk, tp sy x tau la nk kate cmne. Kite slalu nmpk dari jauh je ek.Tp sy rasa awk mcm dkt je ngan sy. Mgkn ni org kate cinta kot, wak..awk cinta sy x? xnk bgtau.. tp sy tau awk cinta sy..awk da malu nk jln tmpt sy lepak sbb malukan?..kih3. .tq.. i love u too..

5. Wak,selain family, Allah dan rasulnyer.. awk sayang sape ek? Sape saya dlm hati awk?


6. Wak wak..dr kawan kite just pggl sy awk je..mcm x special plk diri sy utk awk. sy tringin gak nk jd cm room8 sy ni. Pggl syg.. bole ke? Awk pggl sy bi ek? Rasa mcm baby sket. X salah kan.. just panggilan je..thanks syg.. love u... ..

7. Yang. kekdang bi tgk syg ni mcm x prcaya bi je. Yela, bi just tanya syg pkai apa je kan .. tq ek gtau, mkin dalam pulak rindu kat syg ni... .hihihi..

8. Yang bi nak syg tau, sayanglah segalanya utk bi, syg la pmberi semangat utk bi... yang... ..bi harap bi ngan syg xde rahsia lagi ek.. jgn risau..inikan membuktikan bi caring.. so jgn risau..k..yeye. . bi janji kan jaga rahsia kite..just msg je kan..love u..papai.. mmuahh!


9. Syg..da lama kite msg, leh kite jumpe x? ye..ayang bwk la kawan2 k..tq yunk! i love u.... ..

10. Tq pggl bi ngan pgglan abg.. abg tggu lame da..abg tau..kite x leh pakse dlm hubungan..la iqra hafiddin..hehe. . sikit sikit je..kih3..

11. Hi syg, watpe 2? Nk ckp sket.. nape syg bwk satu battalion nak jumpa abg?... syg x caye kat abg eh.. huhu..

12. Syg..kite jumpe k?..abg suka syg pakai tudung yg abg beli tu..cam wardina lak..bkn syg x cntk.. just nmpk mkn cntk la..nipis sikit je.. nnt jumpa nnt syg bwk sorg dah la k..

13. Syg..abg sory ngan apa jd td.. abg trsentuh jari syg td.. Tol gak ckp syg eh, trsentuh xpe..TER.. hehe..makin tebal la pulak cinta abg kat syg..

14. Thanks jumpa td, syg cntk la.. Ololo..abg romantik sket pun salah ke? Ske abg romantik ek? Hehe.. Eh, td jumpa abg da berani tenung abg ek..hoho.. tgk td kwn syg cam ske kat kwn abg je.. senang la kita jumpa pasni..  tgk..Allah memberkati hubungan kite.. syg solat dah ke? Doakan abg skali ek..miss u..

15. syg..just nk tanya.. syg cinta bg berapa percent? Apa tandanya eh? 50% je... huhu..yang. . just nk tanya..rambut syg panjang x? just thinking of u at the moment…

16. Td terbeli tudung pendek.. yg abg bg kat syg tu.. syg..bg la gmbr syg special untuk abg yg pakai tudung td 2.. Cntk nye syg..gambar ni nak wat wallpaper hp ngan kompter abg la..

17. Yang.. syg cintakan abg berapa percent? Sepenuh hati Thanks syg..love u too.. abg janji, abg akan jaga syg baik2 dan xkan tinggalkan syg...

18. Syg..da lame kita couple kan.. xkan abg pegang tgn pun nak marah.. Syg kan milik abg.. Thank 4 being understanding. .

19. Syg kata Syg cintakan abg sepenuh hati.. kalu gitu..apa buktinya Syg cintakan abg..?

SELEPAS ITU BARU BERMULA ZINA YANG SEBENAR...

**************************************************************************
20. huh!... syg mengndung? tahu kat ne... cube check balik dgn doktor... xkan sekali buat dah mengandung, check balik k..

21. huh! btol la syg mengndung ni?? syg, utk kebaikan kita berdua, lebih baik syg gugurkan kandungan tu.. gugurkan k..

22. Nape plak xnak? xberdosa la klu bunuh benda yang masing xbernyawa.....gugurkan jelah!!! jgn buat masalah bleh x!!


23. xsakitlah!!! nape manje sangat ni! xkan bnda mudah cam tu pun xbleh buat..

24. sori syg, abg xbleh temankan syg ke klinik tu, abg malu klu terserempak dgn family or member, malu la abg klu diorg nmpak abg bwk syg dgn perut syg yg besar tu..

25. Ape!! RM 5,000?? kau yg mengandung... kau cari sendiri la duit nak gugurkan anak tu.. bukan masalah aku.. lantak kau la... bukan masalah aku jgak keluarga kau pulau kau.. kau tu yg bodoh!! kau ingat kau tu cantik sgt?? aku dah xingin kat kau!! pergi mmpos!

26. jgn kol n msg lg bleh x?!.. aku sbuk.. xde masa nk layan kau!...

27.(terputus hubungan)
- wanita itu mati akibat kegagalan proses penguguran..
- si lelaki mencari mangsa baru..
- dan kejadian terus berulang..

ITULAH KEBANYAKAN YANG TERJADI DI DUNIA KITA INI... 
masyaallah~
harap kita x tergolong dalam golongan ni...

#adakah kita pernah menggunakan ayat-ayat diatas mahupun,terjerumus dengan ayat2 manis diatas....
urmmm,renung-renungkan dan ambil iktibar....

_air mataku mengalir_

                         =(                       



saya nak balik umah
perasaan gundah gulana
owh tidakkk
 jiwa kacau
 aku x suka perasaan nie
xsuka! xsuka! xsuka!


kenapa aku boleh nangis
aku seorang orang yang kuat
big girl dont cry


  saya xnak layan perasaan ini
Sometimes I wish I were a little kid again,
skinned knees are easier to fix than broken hearts. 


 akhirnya.
my tears flow =(
come on baby
don't give up.
go! go! go!
-My love-lies-bleeding.


November 23, 2010

_derma darah_



KEMPEN DERMA DARAH 
  

  aku derma darah?? 
HAHA.
syabas-syabas
suka sangat2.
x sakit kowt.

check-check heamoglobin tinggi.
darah B positif
tapi lepas ambik darah
habis biru tgn2
dugaan-dugaan +)

first time dalam hidup 
pengalaman baru
other times. I will donate again
i.allah
=)



 
                                                                     lebam pertama

_saya sakit hati_

       ya allah.sakit hati teramat ;(

sem 2 kembali lagi.
asignment berderet-deret.
sabar fatiha sabar
just five months to go

jam 1.15 a.m 
x leh tido.
tension teramat
plus ada masalah ng manusia
tolongla ak nak selesai sekarang jugak


okey.fine
ak dah buat keputusan
tapi kenapa xnak terima?
why? why? and why?
diri ini sudah penattttttt lah.
come on la beb
okey.dia ubah fikiran aku
aku try terima sebaeknya
just go on the flow
harap ini dah terbaek

just wait and see
HARAP YANG TERBAIK 
amin =)

November 18, 2010

_flying without wings_

cita-citaku =)







wahh.saya ingin terbang tinggi
pengalaman first time naik flight
HAHA.memalukan
dahlah sit jauh dengan my sis
independentlah konon.
kat sebelah x da orang tp next sit ada chinese girl
mula naik tak rasa pape kowt.
ngantuk adelah.

adoiiii.bosan dengan pramugari wak sales atas flight.HAHA
tido jela bila ngantuk kan =)
bila smpai nak bukak lah seat belt.arghhh
xboleh bukak.
mcm mne nieh.
nak tnye sape nie
huaaaa.malunya.HAHA

bila semua orng dah bgn,tp ak still x boleh bkk
cpt ak tnye chinese girl yg duduk sebelah ak
nie dialog ak dgn chinese girl

'aaa..open ?? ' just ak keluar pekataan nie je
smbil tunjuk kat pinggang.HAHA
dy smbil senyum tolong bukakkan.
omg.malu kowt.HAHA

saya nak jadi macam mereka =)


cita-citaku nak jadi pramugari.HAHA
tak boleh blah kan
angan-angan je nie.
tp sumpah nak jadi mcm mereka
suka tengok pramugari
mereka cantik
nak jadi mcm mereka.aww.HAHA

*angan-anganku













_i love u_





omg.sy dilamun cinta.awwww....

saya sayang dia
saya rindu dia
saya suka dia
saya suka buat dia marah
saya marah dia
saya suka perli dia
saya benci dia
saya geram dia
tp saya CINTA dia

dia pencuri yang tegar
dia curi hati saya
MUHAMAD KHAIRI ABD.AZIZ
bagi balik hati saya
dia taknak bagi
ok fine!

dia memang budak degil
saya sakit hati bila dia tak dengar kata
saya dah pesan kat dia
kalau nak curi hati saya
tapi dia kena jaga baik-baik
dia bersumpah akan jaga baik-baik

dia memang baik bagi saya
walaupn dia tak cantik tapi saya sayang dia. HAHA
dia cemburu buta
dia tak ego
dia nie pemalas tp saya sayang dia lagi
dia ni ada perangai buruk time tido
tapi tak boleh cakap
nanti dia marah.HAHA

dia rambut kerinting.HAHA
dia selalu mintak nak pakai cekak
saya kat NO WAY
cekak untuk saya sorang je pakai
saya selalu take care rambut dia
xnak bagi panjang
dia suka je rambut dia panjang.HAHA
selalu buat saya marah

dia takut kat saya
time saya marah dia selalu suruh kak rara duk tepi saya
dia takut saya marah
dia tak penah marah saya
dia tak penah tinggi suara kat saya
saya je selalu buat dia macam tu
tapi tanda saya sayang dia tau.

apa pun terjadi dia tetap milik saya
saya sayang sayang sayang dia
semua orang tak boleh amik dia dari saya
dia sekarang dah BERJURUS kot.HAHA
lepas peristiwa 13.mei
eh.xda lah.lepas perang besar
kami masing-masing berubah
semakin sayang.awwww.

LOVE HIM FOREBA MUCH

wajah kesayangan hamba =)




kekoyaan melanda =)





sayang awak sangat-sangat





inilah dinamakan degil =)





asyik-asyik muka awak
love u dear ;p




NURFATIHA MOHAMADON sayang  MUHAMAD KHAIRI ABD AZIZ .haiyakkk!!




November 17, 2010

_nukilan_

Pramugari Koma di Tanah Suci 

 *rugi x baca~



Selama hampir sembilan tahun menetap di Mekah dan membantu ayah saya menguruskan jemaah haji dan umrah, saya telah melalui pelbagai pengalaman menarik dan pelik.
Walaubagaimanapun, dalam banyak-banyak peristiwa itu, ada satu kejadian yang pasti tidak akan saya lupakan sampai bila-bila.
Ianya berlaku kepada seorang wanita yang berusia di pertengahan 30-an. Kejadian itu berlaku pada pertengahan 1980-an semasa saya menguruskan satu rombongan haji. Ketika itu umur saya baru 20 tahun dan masih menuntut di Universiti Al-Azhar, Kaherah. Kebetulan ketika itu saya balik ke Mekah sekejap untuk menghabiskan cuti semester.
Saya menetap di Mekah mulai 1981 selepas menamatkan pengajian di Sekolah Agama Gunung Semanggol, Perak. Keluarga saya memang semuanya di Mekah, cuma saya seorang saja tinggal dengan nenek saya di Perak.
Walaupun masih muda, saya ditugaskan oleh bapa saya, Haji Nasron untuk menguruskan jemaah haji dan umrah memandangkan saya adalah anak sulung dalam keluarga.
Berbalik kepada cerita tadi, ketibaan wanita tersebut dan rombongan haji di Lapangan Terbang Jeddah kami sambut dengan sebuah bas. Semuanya nampak riang sebab itulah kali pertama mereka mengerjakan haji. Sebaik sampai, saya membawa mereka menaiki bas dan dari situ, kami menuju ke Madinah. Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar hinggalah kami sampai di Madinah.
Tiba di Madinah, semua orang turun daripada bas berkenaan. Turunlah mereka seorang demi seorang sehingga tiba kepada giliran wanita terbabit. Tanpa apa-apa sebab, sebaik sahaja kakinya mencecah bumi Madinah, tiba-tiba wanita itu tumbang tidak sedarkan diri.
Sebagai orang yang dipertanggungjawabkan mengurus jemaah itu, saya pun bergegas menuju ke arah wanita berkenaan.
"Kakak ni sakit," kata saya pada jemaah-jemaah yang lain.
Suasana yang tadinya tenang serta merta bertukar menjadi cemas. Semua jemaah nampak panik dengan apa yang sedang berlaku.
"Badan dia panas dan menggigil. Kakak ni tak sedarkan diri, cepat tolong saya, kita bawa dia ke hospital," kata saya.
Tanpa membuang masa, kami mengangkat wanita tersebut dan membawanya ke hospital Madinah yang terletak tidak jauh dari situ. Sementara itu, jemaah yang lain dihantar ke tempat penginapan masing-masing. Sampai di hospital Madinah, wanita itu masih belum sedarkan diri. Berbagai-bagai usaha dilakukan oleh doktor untuk memulihkannya, namun semuanya gagal. Sehinggalah ke petang, wanita itu masih lagi koma.
Sementara itu, tugas mengendalikan jemaah perlu saya teruskan. Saya terpaksa meninggalkan wanita tersebut terlantar di hospital berkenaan. Namun dalam kesibukan menguruskan jemaah, saya menghubungi hospital Madinah untuk mengetahui perkembangan wanita tersebut. Bagaimanapun, saya diberitahu dia masih tidak sedarkan diri. Selepas dua hari, wanita itu masih juga tidak sedarkan diri. Saya makin cemas, maklumlah, itu adalah pengalaman pertama saya berhadapan dengan situasi seperti itu.
Memandangkan usaha untuk memulihkannya semuanya gagal, maka wanita itu dihantar ke Hospital Abdul Aziz Jeddah untuk mendapatkan rawatan lanjut sebab pada masa itu hospital di Jeddah lebih lengkap kemudahannya berbanding hospital Madinah. Namun usaha untuk memulihkannya masih tidak berhasil. Jadual haji mesti diteruskan. Kami bertolak pula ke Mekah untuk mengerjakan ibadat haji.
Selesai haji, sekali lagi saya pergi ke Jeddah. Malangnya, bila sampai di Hospital King Abdul Aziz, saya diberitahu oleh doktor bahawa wanita tersebut masih koma. Bagaimanapun, kata doktor, keadaannya stabil. Melihat keadaannya itu, saya ambil keputusan untuk menunggunya di hospital.
Selepas dua hari menunggu, akhirnya wanita itu membuka matanya. Dari sudut matanya yang terbuka sedikit itu, dia memandang ke arah saya. Sebaik saja terpandang wajah saya, wanita tersebut terus memeluk saya dengan erat sambil menangis teresak- esak. Sudah tentu saya terkejut sebab saya ni bukan muhrimnya. Tambahan pula kenapa saja dia tiba-tiba menangis?? Saya bertanya kepada wanita tersebut;
"Kenapa kakak menangis?"
"Mazlan.. kakak taubat dah Lan. Kakak menyesal, kakak takkan buat lagi benda-benda yang tak baik. Kakak bertaubat, betul-betul taubat."
"Kenapa pulak ni kak tiba-tiba saja nak bertaubat?" tanya saya masih terpinga-pinga.
Wanita itu terus menangis teresak-esak tanpa menjawab pertanyaan saya itu. Seketika kemudian dia bersuara, menceritakan kepada saya mengapa dia berkelakuan demikian, cerita yang bagi saya perlu diambil iktibar oleh kita semua. Katanya ;
"Mazlan, kakak ni sudah berumah tangga, kahwin dengan lelaki orang putih. Tapi kakak silap. Kakak ini cuma Islam pada nama dan keturunan saja. Ibadat satu apa pun kakak tak buat. Kakak tak sembahyang, tak puasa, semua amalan ibadat kakak dan suami kakak tak buat. Rumah kakak penuh dengan botol arak. Suami kakak tu kakak sepak tendang, kakak pukul-pukul saja," katanya tersedu-sedan.
"Habis yang kakak pergi haji ini?"
"Yalah...kakak tengok orang lain pergi haji, kakak pun teringin juga nak pergi."
"Jadi apa sebab yang kakak menangis sampai macam ni sekali. Ada sesuatu ke yang kakak alami semasa koma?" tanya saya lagi.
Dengan suara tersekat-sekat, wanita itu menceritakan ;
"Mazlan...Allah itu Maha Besar, Maha Agung, Maha Kaya. Semasa koma tu, kakak telah diazab dengan seksaan yang benar-benar pedih atas segala kesilapan yang telah kakak buat selama ini.
"Betul ke kak?" tanya saya, terkejut.
"Betul Mazlan. Semasa koma itu kakak telah ditunjukkan oleh Allah tentang balasan yang Allah beri kepada kakak. Balasan azab Lan, bukan balasan syurga. Kakak rasa seperti diazab di neraka. Kakak ni seumur hidup tak pernah pakai tudung. Sebagai balasan, rambut kakak ditarik dengan bara api. Sakitnya tak boleh nak kakak ceritakan macam mana pedihnya. Menjerit-jerit kakak minta ampun minta maaf kepada Allah."
"Bukan itu saja, buah dada kakak pula diikat dan disepit dengan penyepit yang dibuat daripada bara api, kemudian ditarik ke sana-sini, putus, jatuh ke dalam api neraka. Buah dada kakak rentung terbakar, panasnya bukan main. Kakak menjerit, menangis kesakitan. Kakak masukkan tangan ke dalam api itu dan kakak ambil buah dada tu balik", tanpa mempedulikan pesakit lain dan jururawat memerhatikannya wanita itu terus bercerita.
Menurutnya lagi, setiap hari dia diseksa, tanpa henti, 24 jam sehari. Dia tidak diberi peluang langsung untuk berehat atau dilepaskan daripada hukuman sepanjang masa koma itu dilaluinya dengan azab yang amat pedih. Dengan suara tersekat-sekat, dengan air mata yang makin banyak bercucuran, wanita itu meneruskan ceritanya ;
"Hari-hari kakak diseksa. Bila rambut kakak ditarik dengan bara api, sakitnya terasa seperti nak tercabut kulit kepala. Panasnya pula menyebabkan otak kakak terasa seperti menggelegak. Azab itu cukup pedih, pedih yang amat sangat, tak boleh nak diceritakan."
Sambil bercerita, wanita itu terus meraung, menangis teresak-esak. Nyata dia betul-betul menyesal dengan kesilapannya dahulu. Saya pula terpegun, kaget dan menggigil mendengar ceritanya. Begitu sekali balasan Allah kepada umatnya yang ingkar.
"Mazlan...kakak ni nama saja Islam, tapi kakak minum arak, kakak main judi dan segala macam dosa besar. Kerana kakak suka makan dan minum apa yang diharamkan Allah, semasa tidak sedarkan diri itu kakak telah diberi makan buah-buahan yang berduri tajam. Tak ada isi pada buah itu melainkan duri-duri saja. Tapi kakak perlu makan buah-buah itu sebab kakak betul-betul lapar."
"Bila ditelan saja buah-buah itu, duri-durinya menikam kerongkong kakak dan bila sampai ke perut, ia menikam pula perut kakak. Sedangkan jari yang tercucuk jarum pun terasa sakitnya, inikan pula duri-duri besar menyucuk kerongkong dan perut kita. Habis saja buah-buah itu kakak makan, kakak diberi pula makan bara-bara api. Bila kakak masukkan saja bara api itu ke dalam mulut, seluruh badan kakak rasa seperti terbakar hangus. Panasnya cuma Allah saja yang tahu. Api yang ada di dunia ini tidak akan sama dengan kepanasannya.
Selepas habis bara api, kakak minta minuman, tapi kakak dihidangkan pula dengan minuman yang dibuat daripada nanah. Baunya cukup busuk. Tapi kakak terpaksa minum sebab kakak sangat dahaga. Semua terpaksa kakak lalui, azabnya tak pernah rasa, tak pernah kakak alami sepanjang kakak hidup di dunia ini."
Saya terus mendengar cerita wanita itu dengan tekun. Terasa sungguh kebesaran Allah.
"Masa diazab itu, kakak merayu mohon kepada Allah supaya berilah kakak nyawa sekali lagi, berilah kakak peluang untuk hidup sekali lagi. Tak berhenti-henti kakak memohon. Kakak kata kakak akan buktikan bahawa kakak tak akan ulangi lagi kesilapan dahulu. Kakak berjanji tak akan ingkar perintah Allah, akan jadi umat yg soleh. Kakak berjanji kalau kakak dihidupkan semula, kakak akan tampung segala kekurangan dan kesilapan kakak dahulu, kakak akan mengaji, akan sembahyang, akan puasa yang selama ini kakak tinggalkan."
Saya termenung mendengar cerita wanita itu. Benarlah, Allah itu Maha Agung dan Maha Berkuasa. Kita manusia ini tak akan terlepas daripada balasannya. Kalau baik amalan kita maka baiklah balasan yang akan kita terima, kalau buruk amalan kita, maka azablah kita di akhirat kelak. Alhamdulillah, wanita itu telah menyaksikan sendiri kebenaran Allah.
"Ini bukan mimpi Mazlan. Kalau mimpi azabnya takkan sampai pedih macam tu sekali. Kakak bertaubat Mazlan, kakak tak akan ulangi lagi kesilapan kakak dahulu. Kakak bertaubat, kakak taubat nasuha," katanya sambil menangis-nangis.
Sejak itu wanita berkenaan benar-benar berubah. Bila saya membawanya ke Mekah, dia menjadi jemaah yang paling warak. Amal ibadahnya tak henti-henti. Contohnya, kalau wanita itu pergi ke masjid pada waktu maghrib, dia cuma akan balik ke biliknya semula selepas sembahyang subuh.
"Kakak, yang kakak sembahyang teruk-teruk ni kenapa? Kakak kena jaga juga kesihatan diri kakak. Lepas sembahyang Isyak tu kakak baliklah, makan nasi ke, berehat ke." tegur saya.
"Tak apalah Mazlan. Kakak ada bawa buah kurma. Bolehlah kakak makan semasa kakak lapar."
Menurut wanita itu, sepanjang berada di dalam Masjidil Haram, dia mengqada'kan semula sembahyang yang ditinggalkannya dahulu. Selain itu dia berdoa, mohon kepada Allah supaya mengampunkan dosanya. Saya kasihan melihatkan keadaan wanita itu, takut kerana ibadah dan tekanan perasaan yang keterlaluan dia akan jatuh sakit pula. Jadi saya menasihatkan supaya tidak beribadat keterlaluan hingga mengabaikan kesihatannya.
"Tak boleh Mazlan. Kakak takut, kakak dah merasai pedihnya azab Tuhan. Mazlan tak rasa, Mazlan tak tau. Kalau Mazlan dah merasai azab itu, Mazlan juga akan jadi macam kakak. Kakak betul-betul bertaubat."
Wanita itu juga berpesan kepada saya, katanya ;
"Mazlan, kalau ada perempuan Islam yang tak pakai tudung, Mazlan ingatkanlah pada mereka, pakailah tudung. Cukuplah kakak seorang saja yang merasai seksaan itu, kakak tak mau wanita lain pula jadi macam kakak. Semasa diazab, kakak tengok undang-undang yang Allah beri ialah setiap sehelai rambut wanita Islam yang sengaja diperlihatkan kepada orang lelaki yang bukan muhrimnya, maka dia diberikan satu dosa. Kalau 10 orang lelaki bukan muhrim tengok sehelai rambut kakak ini, bermakna kakak mendapat 10 dosa."
"Tapi Mazlan, rambut kakak ini banyak jumlahnya, beribu-ribu. Kalau seorang tengok rambut kakak, ini bermakna beribu-ribu dosa yang kakak dapat. Kalau 10 orang tengok, macam mana? Kalau 100 orang tengok? Itu sehari, kalau hari-hari kita tak pakai tudung macam kakak ni? Allah..."
"Kakak berazam, balik saja dari haji ini, kakak akan minta tolong dari ustaz supaya ajar suami akak sembahyang, puasa, mengaji, buat ibadat. Kakak nak ajak suami pergi haji. Seperti mana kakak, suami kakak tu Islam pada nama saja. Tapi itu semua kesilapan kakak. Kakak sudah bawa dia masuk Islam, tapi kakak tak bimbing dia. Bukan itu saja, kakak pula yang jadi seperti orang bukan Islam."
Sejak balik dari haji itu, saya tak dengar lagi apa-apa cerita tentang wanita tersebut. Walaubagaimanapun, saya percaya dia sudah menjadi wanita yang benar-benar solehah. Adakah dia berbohong kepada saya tentang ceritanya diazab semasa koma?
Tidak.
Saya percaya dia bercakap benar. Jika dia berbohong, kenapa dia berubah dan bertaubat nasuha?
Satu lagi, cubalah bandingkan azab yang diterimanya itu dengan azab yang digambarkan oleh Allah dan Nabi dalam Al-Quran dan hadis.
Adakah ia bercanggah?
Benar, apa yang berlaku itu memang kita tidak dapat membuktikannya secara saintifik, tapi bukankah soal dosa dan pahala, syurga dan neraka itu perkara ghaib? Janganlah bila kita sudah meninggal dunia, bila kita sudah diazab barulah kita mahu percaya bahawa...
"Oh... memang betul apa yang Allah dan Rasul katakan. Aku menyesal..."
Itu dah terlambat.

_room sweet room_

miss my room damn much. HAHA.blik kat asrama totally diff ng kat umah. tp kat mna2 powm boleh je tido susah kowt nak boleh bgn. nma ag kaki tido :) hampir lima tahun dok kat asram. x merasa jgak la menghabiskan sisa-sisa tido dalam bilik sendiri.bilik nie adik ak jela tido sorang2.klu tiba je ak cuti.time ak kuasai bilik nie.HAHA credit to my lovely sister jga bilik nieh :)





malam-malam sempit je tido.HAHA



 
xda space nak tido.haiyakk!!






meja study mase ak sekolah rendah, then meja nieh dah trun-temurun
sekarang adik ak yg guna. good luck my sis :)



telefon utk kejut bgn.HAHA klu x sumpah buat pekak telinga kunci bilik tido :)



disinilah aku menabung.dpt birthday present masa f1 from my parents



kat hostel powm katil boleh kira la :)
x kesah janji leh tido.HAHA


my cube kat dorm SAYANG :) dok sorang2. dua-dua tempat ak conquer.




 bersepah.huishhhh




 bersepah lagi.BUSY kowt.HAHA





keperluan =)





 MR.khairi =)





 bahana exam, bersepah kowt.

                      study corner =)


 rupa cubeku yang dulu




waaa..miss my bed damn much ;(





*mls nak tulis bnyak2. =) my beloved room. love my sister damn much

November 15, 2010

_hari raya aidiladha_










Allahu Akbar. Allahu Akbar. Allahu Akbar. Walillah hilham.

- Solat hari raya dan sembelih korban
Dari Al-Barra, katanya; "Saya mendengar Nabi berkhutbah. Kata beliau: "Pekerjaan kita hari ini (10 Zulhijjah) ialah solat. Sesudah itu pulang dan menyembelih korban. Sesiapa yg berbuat demikian bererti telah menjalankan agama kita." (Sahih Muslim) 

 - Tidak makan sehingga selesai solat 'idil Adha.
 Diriwayatkan dari Buraidah ra. ia berkata : Adalah Nabi saw keluar untuk solat 'idil fitri selepas makan terlebih dahulu dan tidak makan pada 'ldil adha sehingga beliau kembali dari solat hari raya. ( H.R : Ibnu Majah, At-Tirmidzi dan Ahmad)

 - Tidak melalui jalan yang sama waktu pergi dan balik solat hari raya.
 Diriwayatkan dari Jaabir ra. ia berkata : Adalah Nabi saw apabila keluar untuk solat hari raya ke mushalla, beliau menyelisihkan jalan ( yakni waktu pergi melalui satu jalan dan waktu balik melalui jalan yang lain ). (H.R : Bukhari )

 - Orang perempuan juga digalakan menghadiri perhimpunan solat hari raya. 
Diriwayatkan dari Ummu 'Atiyah ra. ia berkata : Rasulullah saw. memerintahkan kami keluar pada 'idil fitri dan 'idil adha, semua gadis-gadis, wanita-wanita yang haid, wanita-wanita yang tinggal dalam kamarnya. Ada pun wanita yang sedang haid mengasingkan diri dari tempat solat, mereka menyaksikan kebaikan dan mendengarkan khutbah. Saya berkata : Ya Rasulullah bagaimana dengan kami yang tidak mempunyai jilbab? Beliau bersabda : Pinjamlah daripada saudara mara kamu. ( H.R : Jama'ah)

Allahu Akbar. Allahu Akbar. Allahu Akbar. Walillah hilham.(Sambil menghayati dan merasakan KEBESARAN ALLAH)